Klachten bij Claudicatio Intermittans

Wat zijn etalagebenen? (bron: www.etalagebenen.nl)

Etalagebenen is de volksterm voor symptomatisch perifeer arterieel vaatlijden, ofwel claudicatio intermittens. Hierbij voeren de slagaders in uw benen te weinig zuurstof aan voor de spieren die u gebruikt bij het lopen. Dit komt omdat deze slagaderen vernauwd zijn. Een vernauwing ontstaat door slagaderverkalking.

De term etalagebenen is bedacht omdat patiënten zich een houding willen geven als zij noodgedwongen moeten rusten. Zij kijken dan bijvoorbeeld in de etalage van een winkel.

Claudicatio intermittens wordt door de artsen ingedeeld in vier stadia:

-Stadium 1: U heeft wel een vernauwing maar nog geen typische klachten van claudicatio intermittens (etalagebenen).

-Stadium 2: U heeft last van claudicatio intermittens (etalagebenen). Afhankelijk van de afstand die u nog kunt lopen, maken artsen een onderscheid tussen 2A en 2B. Bij een stadium 2A kunt u pijnvrij meer dan 100 meter lopen. Bij een stadium 2B treedt de pijn op voordat u 100 meter gelopen heeft. De meerderheid van de patiënten blijft in stadium twee.

-Stadium 3: U heeft ook in rust pijn in de benen en/of de voeten. De pijn vermindert wanneer men het been van het bed of stoel laat hangen. De toevoer van zuurstof en voedingsstoffen komt in het aangedane been ernstig in het gedrang.

-Stadium 4: Aan de aangedane voet ontstaan niet genezende wonden, necrose of gangreen. Er bestaat hierdoor gevaar voor amputatie.

De stadia 3 en 4 worden door de artsen kritieke ischemie genoemd. Bij kritieke ischemie wordt ook een lage bloeddruk in de benen gemeten (minder dan 50 mmHg ter hoogte van de enkels en/of 30 mmHg ter hoogte van de grote teen).

 

Waar komt de pijn in de benen vandaan?

De beenslagaders vervoeren zuurstofrijk bloed van het hart naar de benen. In de loop van de jaren kan slagaderverkalking (medische term: atherosclerose) vernauwingen of verstoppingen in de slagaders veroorzaken. Uiteindelijk kan er een flinke vernauwing ontstaan; een zogenaamde stenose. Op de plaats van de stenose kan minder bloed passeren. Door de beschadiging van het bloedvat en de trage stroomsnelheid van het bloed kunnen bij zo'n vernauwing gemakkelijk stolsels vormen. Zo'n stolsel kan een bloedvat uiteindelijk geheel afsluiten, dit heet een occlusie. Bij inspanning van de beenspieren (lopen, rennen, traplopen) neemt de vraag naar zuurstofrijk bloed toe. Heeft u vernauwingen in de slagaders? Dan komt er te weinig bloed met zuurstof bij de spieren. Er ontstaat een zuurstoftekort in de spieren. Het zuurstoftekort veroorzaakt de pijn in uw been. Met rust verdwijnt de pijn weer.

Wat is de oorzaak?

Risicofactoren voor vernauwingen in de (been)slagaders zijn:

roken

hoge bloeddruk

diabetes mellitus (suikerziekte)

een verhoogd cholesterolgehalte in het bloed

overgewicht

weinig lichaamsbeweging

Ook erfelijke aanleg en leeftijd spelen een rol.

Klachten

Hoe merkt u dat u slagaderverkalking in de benen hebt?

Pijn bij lopen is de belangrijkste klacht bij een vernauwing van de beenslagaders. Na een eindje lopen krijgt u last van een krampachtige pijn in een been. Verder lopen lijkt niet meer mogelijk. Na een paar minuten rust gaat het over.

De pijn zit meestal in de kuit, maar kan ook voorkomen in de bovenbenen of de bilspieren. Dit is afhankelijk van de plaats van de vernauwing. Sommige mensen hebben alleen last na een flink eind lopen.

Heeft u ernstige vernauwingen, dan treden de problemen al na enkele tientallen meters op of zelfs al in rust. Pijn in rust treedt vooral op als de bloeddruk in uw been laag is. Dit komt 's nachts in bed voor.

In de ergste vorm krijgt u een wond die niet wil genezen.  Een deel van een teen of voet kan zelfs afsterven.

Andere tekenen die wijzen op een slechte doorbloeding van de benen zijn:

koude voeten

verdwijnen van de onderhuidse vetlaag in de benen

verdwijnen van haargroei op voeten en tenen

verdikking van de teennagels (kalknagels)

langzamere groei van de nagels

een verminderd of verdwenen gevoel in de benen

Krijg ik klachten bij kleine vernauwingen in de bloedvaten?

Nee, u merkt niets van kleine vernauwingen in de bloedvaten. De menselijke slagaders zijn in staat om kleine vernauwingen op te vangen. Patiënten ervaren daarom pas klachten als een vernauwing in een slagader van de benen meer dan 70% bedraagt.
Bovendien kunnen er collateralen ontstaan, vooral wanneer de vernauwing geleidelijk ontwikkelt. Collateralen zijn vertakkingen van het afgesloten bloedvat, die normaal gesproken niet groot zijn. Wanneer de slagader vernauwd of afgesloten is, kan een deel van het bloed via deze collateralen vervoerd worden naar de organen die achter het vernauwde vat liggen. Het bloed volgt dan als het ware sluiproutes naar de getroffen organen. Het verwijden van de slagaders en de vorming van collateralen worden compensatoire mechanismen genoemd.

Krijg ik ook klachten in rust?

Wanneer de vernauwing zo ernstig is dat het getroffen bloedvat afgesloten wordt of wanneer er een tweede vernauwing ontwikkelt in dezelfde of opvolgende slagader komt ook bij rust de zuurstofvoorziening van de benen in het gedrang. Men spreekt dan van rustpijn. Vaak treedt rustpijn op bij een liggende houding, bijvoorbeeld bij bedrust. Wanneer deze pijn ´s nachts optreedt, spreekt men van nachtpijn. Deze pijn ontstaat omdat tijdens het slapen de bloeddruk daalt. Hierdoor wordt nog minder bloed door het vernauwde bloedvat gepompt waardoor er pijn zal optreden. De pijn zal vooral optreden op de plaatsen die het eerst getroffen zijn door het tekort aan bloed en zuurstof. Dit zijn de tenen en de (voor)voeten. Patiënten met rustpijn zullen wat verlichting vinden door de benen uit bed te laten hangen of door wat rond te lopen. Door de verhoogde activiteit en door de zwaartekracht zal er weer wat meer bloed naar de voeten stromen. Na opnieuw enkele uren nachtrust zal de pijn terugkeren. Wanneer men last heeft van rustpijn en/of nachtpijn, betekent dit dat het getroffen been een ernstig bloed- en dus zuurstoftekort heeft. Het been kan er bleker uitzien en kouder aanvoelen dan het goede been. Er treedt verminderde haargroei en/of vertraagde groei van de teennagels op. Men zal ook merken dat wondjes minder goed zullen genezen. Rust- en/of nachtpijn zal optreden bij een klein aantal patiënten met etalagebenen.

Looptherapie, nr. 1 behandeling

Met motivatie, wilskracht en doorzettingsvermogen komt u (meters) verder!

Looptraining heeft het beste resultaat als u onder begeleiding van een gespecialiseerde oefen- of fysiotherapeut aan de slag gaat. Om de pijnklachten te vermijden, gaan veel mensen op een inefficiënte manier lopen. Dit kost veel extra energie en zuurstof. Bovendien kan een verkeerd looppatroon blessures veroorzaken, waardoor langdurig niet kan worden gelopen. Looptraining onder begeleiding van een oefen- of fysiotherapeut verbetert de looptechniek. Een betere looptechniek zorgt voor een afname van het zuurstofverbruik en draagt daarmee weer bij aan het verminderen van de pijnklachten.

Werkwijze

De oefen- of fysiotherapeut bespreekt uw klachten en met name uw (beperkte) bewegingsmogelijkheden. Ter ondersteuning wordt een aantal vragenlijsten afgenomen. Voor het vaststellen van uw maximale loopafstand en conditie doet u een test op de loopband. Dit onderzoek wordt gedurende de trainingsperiode regelmatig herhaald om het effect van de looptraining te bepalen. Op basis van de resultaten van de looptest en uw klachtenpatroon stelt de therapeut samen met u een persoonlijk trainingsschema op. De eerste weken wordt u intensief begeleid, zo'n 2 tot 3 keer per week. Het trainingsschema bestaat niet alleen uit lopen, maar ook uit fietsen, spierversterkende oefeningen en indien nodig aanpassing van het looppatroon. Daarna wordt de begeleiding langzaam afgebouwd en gaat u zelfstandig trainen. Dit zelfstandig trainen gaat volgens een vooraf opgezet trainingsschema. Voor het behoud van het behaalde resultaat is het uitermate belangrijk om dit trainingsschema dagelijks te onderhouden en een gezonde leefstijl te ontwikkelen.

Looptherapie in het kort:

zoek begeleiding bij een gecertificeerde oefen- of fysiotherapeut; kijk hiervoor op de zorgzoeker

vergroot de afstand waarop u zonder pijn kunt lopen

het is belangrijk dat u het lopen blijft volhouden, neem de beslissing om de rest van uw leven structureel tijd in te ruimen voor looptraining

lopen leidt in de meeste gevallen tot betere resultaten op lange termijn dan dotteren

 


 

 

Behandeling en herstel

Nut van looptherapie

De eerste keus voor de behandeling bij patiënten met claudicatio intermittens (of etalagebenen) is looptherapie. Door middel van looptherapie kan de pijnvrije loopafstand vergroot worden. Als deze looptherapie onder begeleiding van een fysiotherapeut wordt uitgevoerd (gesuperviseerde looptherapie), lijken de resultaten aanzienlijk beter. Een bijkomend voordeel is dat de fysiotherapeut ook aandacht kan besteden aan de leefstijlveranderingen die nodig zijn om het risico op verdere problemen te verminderen. U kunt hierbij denken aan stoppen met roken, gezond eten en het ontwikkelen van een actieve levensstijl. ClaudicatioNet geeft u duidelijkheid over waar en bij welke fysiotherapeut bij u in de buurt goede kwaliteit gesuperviseerde looptherapie wordt gegeven.

Het woord looptherapie geeft al aan dat we iets anders bedoelen dan (sportief) wandelen. Met looptherapie bedoelen we lopen in een stevige wandelpas. Het is de bedoeling dat u zeer regelmatig oefent in het lopen van steeds langere afstanden. Voor het beste resultaat van de looptherapie is het van belang dat u minimaal 5 keer per week, maar het liefst dagelijks traint, bij voorkeur drie keer per dag, en dit minimaal 3 tot 6 maanden volhoudt. In het begin krijgt u 2 – 3 keer per week begeleiding van uw fysiotherapeut, maar uiteindelijk zal de therapie afgebouwd worden (indien uw conditie dit toelaat) en gaat u steeds meer zelfstandig trainen. Door telkens door te lopen tot net voor u uw maximale loopafstand heeft bereikt, kan uw loopafstand vergroot worden.

De fysiotherapeut kan u hierbij helpen en zal in eerste instantie uw bewegingsmogelijkheden met u bespreken en samen met u een persoonlijk en gestructureerd trainingsprogramma samenstellen om zo tot een zo goed mogelijk resultaat te komen. Voor het behoud van het verkregen resultaat is het zeer belangrijk om een actieve levenstijl te ontwikkelen en te onderhouden.
Naast het verbeteren van uw loopafstand zal mede door de begeleiding van een gekwalificeerde fysiotherapeut uw uithoudingsvermogen en uw looppatroon worden verbeterd, en uw mogelijke angst voor inspanning worden overwonnen. Vooral het looppatroon is van belang. Om pijnklachten te omzeilen, gaan veel mensen op een andere geforceerde manier lopen. Uw fysiotherapeut kan u helpen een gezond looppatroon aan te leren.
Voor het vinden van een voor looptherapie gekwalificeerde fysiotherapeut bij u in de buurt verwijzen wij u naar de ZORGZOEKER.

 

Vul onderstaand formulier in voor het maken van een afspraak

LET OP!
Wij nemen z.s.m. contact met je op om de afspraak definitief te maken.