Heupklachten

Onderaan dit artikel staat een formulier waarmee u een afspraak kunt maken of informatie kan vragen!

Anatomie van de heup

Het heupgewricht is een kogelgewricht dat ervoor zorgt dat de botten van het bovenbeen en het bekken met elkaar zijn verbonden. Dit betekent dat het gewricht in elke richting kan bewegen

Het heupgewricht verbindt het bovenlichaam met de benen. De kogelvormige kop van het bovenbeen (de heupkop) beweegt in de kom van het bekken. De heupkop en de heupkom zijn bedekt met een dikke laag kraakbeen. Het gewricht wordt beschermd door het gewrichtskapsel. Er is geen wrijving omdat het kraakbeen wordt omgeven door een voedende vloeistof die door het kapsel wordt aangemaakt zodat het gewricht vrij kan bewegen. Het heupgewricht wordt verder gestabiliseerd door  sterke banden. Het heupgewricht kan bewegen door de spieren en pezen die aan het bovenbeen en aan het bekken vastzitten.

Het heupgewricht kan alleen zwaar worden belast indien het kraakbeen en de spieren gezond zijn. Het kraakbeen kan beschadigd raken als het gewricht langdurig onder te veel spanning staat. Dat kan zelfs leiden tot gedeeltelijke of volledige afbraak van de beschermende laag kraakbeen.

Het heupgewricht kan zwaar belast worden. Tijdens een wandeling van 5 kilometer wordt het heupgewricht ongeveer 10.000 keer met een gewicht van 300 kg belast en ontlast.

Verschillende soorten heupklachten (bron: www.gezondheidsplein.nl)

Er zijn veel verschillende soorten aandoeningen die heupklachten veroorzaken. Sommigen daarvan zijn aangeboren en anderen zijn het gevolg van overbelasting. De meest voorkomende heupklachten zijn:

Aangeboren heupontwrichting (heupluxatie)

Avasculaire necrose

Artrose in de heup (slijtage)

Slijmbeursontsteking in de heup

Heupdysplasie

Heupfractuur

Femoral Acetabular impringement (FAI)

Letsel Labrum heup

Symptomen heupklachten

De symptomen van heupklachten zijn net als de oorzaken vaak erg divers. Vaak sluimeren de klachten al jaren en gaan ze niet vanzelf over. De meest voorkomende symptomen van heupklachten zijn:

Pijn in de heup in rust (ook ’s nachts)

Pijn in de heup tijdens beweging

Uitstraling van pijn naar het been en of het geslachtsdeel

Een verstoord looppatroon

Verminderde mobiliteit

Verminderde bewegingsvrijheid van de heup

Oorzaken heupklachten

Er zijn veel verschillende oorzaken aan te wijzen voor heupklachten en soms veroorzaken aandoeningen elders in het lichaam voor pijn in de heup. Zo veroorzaken aandoeningen in de rug, het bekken en de knie soms uitstralingspijn naar de heup. De klachten lijken zich dan te bevinden in de heup terwijl deze eigenlijk elders vandaan komen. Voor een goede behandeling is het vinden van de precieze oorzaak van de heupklachten dan ook erg belangrijk.

De belangrijkste oorzaken van heupklachten zijn vaak:

Slijtage (Artrose) van het kraakbeen

Slijmbeursontsteking

Overgewicht

Doorbloedingsstoornis van de heup

Bekken/heupinstabiliteit

Overbelasting

Afwijkende stand na een fractuur

Sportblessure

Tumor in het heupgewricht

Reuma

Bacteriële infectie

Diagnose heupklachten

Voor de diagnose van heupklachten ga je naar je huisarts of rechtstreeks naar de fysiotherapeut. Omdat pijn in de heup niet altijd veroorzaakt wordt door een heupaandoening, is het belangrijk dat naast de heup ook de rug, knie, bekken en lies worden onderzocht. Tijdens het onderzoek stelt de arts of fysiotherapeut je een aantal vragen en voert hij lichamelijk onderzoek uit. Door je benen te buigen en strekken onderzoekt de arts de beweging van de spieren en de pezen in en rondom de heup. Daarnaast wordt je houding bekeken om eventueel beenlengteverschil op te merken. Soms wordt er ook nog aanvullend onderzoek gedaan door middel van een röntgenfoto, echo of MRI-scan.

Deze tekst is goedgekeurd door E.Esmeyer, arts

Behandeling en herstel

Voor heupklachten

Vul onderstaand formulier in voor het maken van een afspraak

LET OP!
Wij nemen z.s.m. contact met je op om de afspraak definitief te maken.